Škoda 1101 (Tudor)

Škoda 1101 byla v podstatě modernizovanou verzí vozu Škoda Popular 1101 z roku 1939, se kterým sdílela i tovární typové označení ( 938 ). Popular 1101, nejmodernější předválečný typ automobilky Škoda, bal vyráběn 1940 – 1944. Vývoj vozu Škoda 1101 tajně probíhal ještě během války. Prospekt z roku 1944 již nesl kresbu vozu s karoserií velmi podobnou budoucí produkční verzi. Konečnou podobu získal roku 1945, krátce po ukončení války. Oproti svému předchůdci měla Škoda 1101 lehce modernizovaný motor se shodným výkonem, Hardyho spojka na spojovací hřídeli byla nahrazena křížovými klouby, na přední nápravě byly třecí tlumiče nahrazeny tlumiči pákovými hydraulickými ( toto řešení bylo poté používáno i na nškoda 1101 pal deskaásledujících vozech Škoda, až po typ Škoda 1202 ). Standardně byla montována čtyřstupňová převodovka ( kromě několika prvních vyrobených vozů, jež měly starou třístupňovou z předválečných zásob ). Na zcela nové palubní desce byly samostatné ukazatele nahrazeny sdruženým přístrojovým štítem, uprostřed se objevila mřížka s přípravou pro autorádio. Táhlo ruční brzdy bylo přemístěno pod volant a dostalo charakteristický půlkruhový „ deštníkový “ tvar. Vůz však stále nebyl standardně vybaven topením ( kromě sanitní verze ).

Hlavní změna prodělala v karoserie, která se lišila především novou maskou, charakteristickou zcela zapuštěnými světlomety a tenkým vodorovným žebrováním, uprostřed svisle rozděleným. Konstrukce karoserie však zůstala tradiční smíšená, s dřevěnou kostrou potaženou ocelovým plechem. Z označení vozu vymizelo jméno Popular. Nové jméno Škoda 1101 mělo vyjadřovat, že jde o zcela nový vůz a ne pouze o modernizaci staršího typu ( kterým ve skutečnosti byl ), a tím pomoci vozu k úspěchu na exportních trzích.

V říjnu 1945 proběhla v Československu první vlna znárodňování. Během ní byla znárodněna také automobilka ASAP, která obdržela nové označení Automobilové závody, národní podnik (AZNP). Ve jménech vozů se nicméně z obchodních důvodů nadále používala značka Škoda, právně náležející nyní nezávislému plzeňskému koncernu. Do nově vzniklého národního podniku byla začleněna řada dříve nezávislých výrobních podniků a karosáren ( nyní také znárodněných ). Nejznámějšími z nich byla karosárna Petera a synové, nyní pobočný závod Vrchlabí ( od roku 1946 ), nebo karosárna Jawa ing. Janečka, nyní pobočný závod Kvasiny ( od roku 1947 ).

Koncem roku 1945 bylo ministerstvem průmyslu stanoveno, že AZNP se stane monopolním výrobcem osobních automobilů pro širší okruh obyvatelstva, výhradním vyráběným modelem se měla stát právě Škoda 1101. Jediným dalším osobním typem vyráběným v ČSR měla být luxusní Tatra 87.

Výroba jediného typu, získání dalších výrobních kapacit v závodech začleněných do AZNP a velká poválečná poptávka po nových vozech umožnily značný nárůst produkce oproti předválečným dobám. Škoda 1101 byla vyrobena v několikanásobném počtu než do té doby nejprodukovanější předválečný model Popular, kterého vzniklo necelých 20 000 kusů.

Zdroj tohoto článku Wikipedia.org

Buďte první kdo přidá komentář

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*